Marketing afiliacyjny – podstawowe informacje

Marketing afiliacyjny zdobywa coraz większą popularność wśród reklamodawców z powodu dużej skuteczności działań reklamowych prowadzonych w tym modelu. Ten rodzaj marketingu jest również bardzo popularny wśród wydawców (właściciele witryn internetowych, blogerzy), którzy dobierając odpowiedni do kontekstu własnej strony program afiliacyjny (reklamowy), uzyskują stabilne źródło przychodów. W skrócie – afiliacja nastawiona jest na efekt. W zależności od kampanii jest nią rejestracja użytkownika, złożenie zapytania ofertowego czy też sprzedaż reklamowanego produktu. Wydawcy nie otrzymują wynagrodzenia za samo wyświetlenie reklamy.

sieci afiliacyjne

Pośrednik w e-commerce

Sieci afiliacyjne są pośrednikiem pomiędzy reklamodawcami a wydawcami. Współpracują z dużą liczbą reklamodawców oraz posiadają rozbudowaną sieć uczestników (afiliantów). Dzięki temu obie strony są zadowolone z efektów. Duża liczba reklamodawców zapewnia szeroki wachlarz kampanii reklamowych dla właścicieli witryn, zaś rozbudowana sieć partnerów zapewnia nieustanne źródło ruchu w poszczególnych programach. Dla Partnerów ważne jest to, że programy afiliacyjne są skupione w jednym miejscu. Nie muszą podpisywać umów z wieloma reklamodawcami – wystarczy rejestracja w programie partnerskim.

Kluczowy dobór kampanii reklamowej

Istotne jest, aby wydawca dobrał odpowiedni dla siebie program afiliacyjny, który koresponduje kontekstowo z tematyką prowadzonej strony lub podejmowanymi działaniami marketingowymi. Poza emisją reklam na stronach internetowych wydawcy generują przychody w programach partnerskich przy pomocy:

  • Facebooka (kierując ruch z reklam na Faceooku do stron sprzedażowych),
  • przy pomocy Google Adsense (kierując użytkowników z reklam do stron z ofertami),
  • wysyłając mailingi reklamowe,
  • przy użyciu reklam w aplikacjach mobilnych,
  • za pośrednictwem porównywarek cen, porównywarek produktów finansowych i stron z kuponami (rabatami).

Sieć afiliacyjna odpowiada za całokształt działań związanych z obsługą programów afiliacyjnych. Składa się na to wdrożenie kampanii reklamowej, zliczanie leadów i sprzedaży, odpowiedzi na pytania afiliantów oraz rozliczanie prowizji. Za każdy program afiliacyjny odpowiada przynajmniej jedna osoba (tzw. account), którego zadaniem jest pilnowanie wskaźników efektywności (KPI) kampanii reklamowej tak, aby zadowolić obie strony: wydawców i reklamodawców. Program afiliacyjny musi być tak zaprojektowany, aby ruch dostarczony przez afiliantów pozwalał reklamodawcy na sprzedaż swoich produktów i jednocześnie gwarantował przychód dla afiliantów.

Warto poświęcić więcej czasu na to, aby odpowiednio dobrać programy afiliacyjne oraz formaty promocyjne do tematyki i szaty graficznej strony. Dzięki temu marketing afiliacyjny, zamiast być nachalną reklamą, stanie się dogodnym z punktu widzenia użytkownika uzupełnieniem strony o treści e-commerce’owe.

Przykładowo: program afiliacyjny, który promuje kredyt samochodowy będzie dobrze pasował do strony o tematyce motoryzacyjnej, jednak już gorzej do bloga na temat urządzania wnętrz, gdzie lepiej sprawdzą się kampanie kredytów gotówkowych, czy też programów cashbackowych, (takich jak Refunder.pl).

Marketing afiliacyjny wyrósł na bazie jednego modelu rozliczeniowego – CPS (cost per sale), w którym partner otrzymywał wynagrodzenie za sprzedaż produktu. Obecnie dostępnych jest co najmniej sześć modeli, w tym modele mieszane (łączone, np. wynagrodzenie za złożenie wniosku i sprzedaż produktu), m.in. CPL (cost per sale), w którym afiliant otrzymuje wynagrodzenie za pozostawienie poprawnych danych do kontaktu czy CPA (cost per action), gdzie wypłata prowizji przysługuje za wykonanie konkretnej czynności. Aliliacja tym samym wychodzi naprzeciw potrzebom użytkowników sieci i otwiera coraz to nowe możliwości w świecie e-commerce.